Lengéscsillapító

Lengéscsillapító választás, vásárlás online



A lengéscsillapítók fontos részei az autóknak, nem csak a kényelmünket, de a biztonságunkat is szolgálják.

Az első otto motoros autók megjelenésével a lengéscsillapítóknak nyoma sem volt. Régi filmekben látható, hogy igencsak zötykölődtek az emberek ezekben a járművekben, azonban a gépjárműipar fejlődésével a az autók futóműve is jelentős fejlődésen esett át. Egyre fontosabb lett a kényelem és a stabilitás így használni kezdték a teleszkópokat, ami csillapította a rugók keltette lengést, így az autók kényelmesebbek és stabilabbá váltak. A lengéscsillapítók feladata, hogy a rugók által keltett függőleges irányú mozgást csillapítsa és megakadályozza hogy az autó pattogjon az úton, illetve a kerekek úton tartása minden körülmény között vagyis a folyamatos kapcsolat biztosítása az út és a kerék között. Aztán persze a fontossági sorrendbe bekerült a komfort érzet is és még jó néhány tényező.



Lengéscsillapítók fajtái:

  • Gázos: A gázos lengéscsillapítók gáznyomás és szelepek segítségével csillapítja az autó karosszériájának lengését.
  • Olajos: Az olajos lengéscsillapítók működési elve ugyan az mint a gázosé, csak ebben az esetben olaj segítségével történik a csillapítás.

A gáznyomásos lengéscsillapító működési elve:

Soka nem tudják, hogy a működési elvben nincs eltérés a gáznyomásos illetve az olajos lengéscsillapító között. Sőt mi több, még a szerkezeti felépítésben sincs eltérés. A különbség a gáztérben rejlik. Miért van szükség alacsony nyomású gáz jelenlétére a lengéscsillapítóban?
A lengéscsillapító működés közben felmelegedhet. A meleg olaj hajlamos megritkulni, felhígulni, amitől a lengéscsillapító felpuhulhat, ezáltal a hatásfoka csökkenhet. Mivel a gáz folyamatos nyomász gyakorol a lengéscsillapítóban lévő olajra, így az nem képes felhígulni. Így a lengéscsillapító hatékonysága szélsőséges, magasabb működési hőmérséklet alatt is állandó tud maradni.
Itt most nem arról van szó, hogy az egyik jobb, mint a másik vagy hogy az olajnyomásos folyton felpuhul, csupán a gáznyomásos lengéscsillapító több biztonsági tartalékkal bír. Az azért hozzá kell tenni, hogy igen komolyan meg kell dolgoztatni a futóművet ahhoz, hogy ez bekövetkezhessen, s az is igaz, hogy az új vagy felújított lengéscsillapítóknál ennek az esélye szinte nulla. Idővel mindék típus felpuhulhat, hiszen az olaj elöregszik, felvizesedik ez által nem lesz megfelelő a hatásfoka.

Az olajnyomásos lengéscsillapító működési elve:

Amikor a lengéscsillapító szára lefelé mozdul, a 8-as dugattyú bővebb szelepein keresztül átáramlik az olaj, ekkor a fenékszelep zárva van. Ez a nyomóerő. Ilyenkor a szár viszonylag könnyen benyomható.
Mikor a szár elindul visszafelé az olaj a szűkebb keresztmetszetű átömlésen kényszerül átpréselődni a 8-as dugattyúba, a fenékszelep kinyit, hogy az olaj cirkulálhasson. Ez a húzó erő. Ilyenkor a szárat jóval nehezebb kihúzni. A spirálrugó keménysége valamint a lengéscsillapító húzó és nyomóerejének hangolása adja meg a csillapítási-rugózási karakterisztikát.



A lengéscsillapítók kialakítása autó típusonként eltérő, a mai autóknál már vannak szintezős lengéscsillapítók is, amik levegőnyomás segítségével működnek és a kívánt szintre tudják emelni az autó has magasságát.

Kereskedelmi forgalomban kapható a legtöbb típushoz ’tuning’ lengéscsillapító, ezeknél állítható a csillapító keménysége, ezért használható utcán is és versenycélokra is.

Ha lengéscsillapítót keres, akkor jó helyen jár, rendelje meg weboldalunkon vagy bátran keresse fel üzleteinket, és kérjen segítséget tapasztalt értékesítő kollégáinktól. Széles kínálatunk, kedvező áraink és prémium kategóriás vagy akár gyári termékeink állnak vásárlóink rendelkezésére.

kosár Lengéscsillapító keresése autótípus szerint itt


Az Autó Centrál 97 Kft webáruház kínálatában további futómű és kormányzás alkatrészek is megtalálhatóak, tekintse meg széles választékunkat!